Ondersteuning bij sociaal juridische vragen: Maak kennis met Toine Megens

Geplaatst op dinsdag 23 juli 2024

Laat jij geld liggen? Weet jij waar je recht op hebt? Of duizelt de veelheid aan regelingen je? En maak je je zorgen of je het financieel redt? Daar kan een deskundig en onafhankelijk adviseur je bij helpen; een persoon die gespecialiseerd is op sociaal juridisch gebied. Dat noemen we ‘sociaal raadsliedenwerk’. In Waalre is Toine Megens vanuit Lumens sociaal raadslid. Hij kan je helpen met informatie en ondersteuning over wetten, regelingen en voorzieningen. De gemeente Waalre werkt met Lumens samen zodat inwoners gebruik kunnen maken van inkomensondersteuning.

Wat is sociaal raadsliedenwerk?

Er zijn zoveel verschillende wetten, regels, voorzieningen, toeslagen en vergoedingen, dat je als leek door de bomen het bos niet meer kunt zien. Het landschap is zo groot, dat het moeilijk is om te overzien waar je recht op hebt. Met als gevolg dat veel mensen geld laten liggen. Dat is extra vervelend als je moeite hebt om de eindjes aan elkaar te knopen.

Als je bijvoorbeeld kijkt naar de participatiewet; dan kun je een gezamenlijk huishouden voeren met bijvoorbeeld je broer, maar niet met je kind. Als je kijkt naar belastingen; dan kun je wel toeslagenpartner zijn met je kind. Ik kan me voorstellen dat je niet begrijpt waarom bij de ene wel en bij de ander niet. Nog een voorbeeld; de belasting rekent met bruto inkomen, andere regelingen rekenen met netto inkomen. Kinderalimentatie is voor de belastingen geen inkomen, voor de bijstand wel. Er zitten zoveel verschillen in, dat je niet meer weet hoe het precies zit.

Ik help om dit uit te zoeken. Indien nodig help ik ook om de regelingen aan te vragen die bij jouw situatie passen. Ik kijk samen met jou naar jouw situatie en zoek uit wat er mogelijk is. Bij inwoners leeft de gedachte ‘ik krijg meer geld als ik bij Toine ben geweest’. Dat is meestal het resultaat, maar het hele proces dat daaraan vooraf gaat is een hoop uitzoekwerk en begeleiding. Zodat jij ontvangt waar je recht op hebt, en niet onnodig financiële zorgen hebt.

Wie help jij vooruit?

Ik help voornamelijk mensen die een inkomen hebben binnen de bijstandsnorm. Ook komt het voor dat ik mensen help die hier net iets boven zitten, vaak tot 120% van deze norm. Als iemand zorgen heeft over de financiën nu of in de nabije toekomst, dan kan deze persoon bij mij terecht.

Trek liefst zo tijdig mogelijk aan de bel. Als je denkt; nu gaat het moeilijk worden, dan is het tijd om mij te bellen. Dan kunnen we waar mogelijk toeslagen aanvragen en regelingen treffen. Er is vaak veel meer mogelijk dan in eerste instantie lijkt.

Waarom is dit werk zo belangrijk?

Er staat heel veel op een belastingaanslag bijvoorbeeld. Veel getallen maar ook veel termen. Inkomstenbelasting, loonheffing. Vervolgens krijg je verschillende brieven, waarin al die regelingen tegen elkaar worden weggezet. Voor de ontvanger is het vaak lastig om de brieven te begrijpen.

Het systeem aan regelingen is naar mijn idee ‘pleisters plakken’. Als een regeling voor de ene groep niet goed uitpakt, dan wordt daar een andere regeling op bedacht. Fijn dat met iedereen rekening wordt gehouden natuurlijk, maar eigenlijk moet er eens naar het geheel gekeken moeten worden. Zodat het landschap aan regelingen duidelijker wordt en iedereen weet waar hij of zij recht op heeft. Tot die tijd ben ik er om mensen daarbij te helpen.

Wat voor soort situaties komen voor?

In een andere gemeente hielp ik een Oekraïens stel met vluchtelingenstatus, dat een regeling had om hier te mogen verblijven. Door de vluchtelingenstatus zouden zij geen recht hebben op kwijtschelding van de kosten voor de aanvraag. Ik ontdekte dat dat niet klopte, en uiteindelijk hebben we gelijk gekregen via bezwaarschrift.

Een ander voorbeeld gaat over een alleenstaande moeder, die het moeilijk had om rond te komen. Doordat haar kind net geboren was, kon ze nog een extra heffingskorting krijgen bij de belastingdienst, die je ook maandelijks uit kunt laten betalen. Terugwerkend kreeg ze nog ongeveer 1000 euro terug, en in de toekomst nog eens ongeveer 130 euro extra. Dat kan veel schelen in de maand. Er zijn veel mensen die niet weten dat ze hier recht op hebben.

Ik tref ook jongeren die 18 worden en niemand in de omgeving hebben die kunnen ondersteunen bij het regelen van de nieuwe financiële situatie. Bijvoorbeeld met het aanvragen van studiefinanciering en het afsluiten van een zorgverzekering afsluiten.

Ook ouderen is een groep die we moeilijk bereiken. Uit onderzoek is gebleken dat zij vaak zorgtoeslag laten liggen. Ook komt het vaker voor dat zij nog geld terugkrijgen van de belastingdienst, maar dit niet terugvragen. En alleenstaande ouderen kunnen in het jaar dat zij voor het eerst AOW ontvangen, vaak geld terugkrijgen als zij de aangifte voor inkomstenbelasting invullen.

Hoe ga je te werk?

Ik ga altijd eerst in gesprek met de inwoner om zijn of haar kant van het verhaal te horen. Daarna verschaf ik duidelijkheid, adviseer ik en ondersteun ik eventueel met aanvragen van regelingen en indienen van stukken. Als iets is afgewezen en ik denk dat dat niet terecht is, dan gaan we het uitzoeken en bezwaar indienen. Je moet weten wat de regels zijn en waar de mazen in de wet zitten. Door de ervaring weet ik wanneer iets ongebruikelijk is en normaal gezien wel toegekend zou worden.

Soms kom je tot de conclusie: ik zie echt niet in waar de instantie hier een fout maakt. Maar het kan wel zijn dat er iets fout is gegaan of dat er iets over het hoofd is gezien. Dan maak ik een inschatting of ik dit zelf kan oppakken of, dat er iemand anders nodig is of, dat de inwoner het zelf kan. In sommige gevallen overleg ik met Het Juridisch Loket of moet ik het doorsturen naar een advocaat.

Sommige mensen zet ik op de rit, en die kunnen vervolgens zelf vooruit. Andere mensen vinden het te lastig. Die raad ik altijd aan om terug te komen. Zo kan het lastig zijn om de belastingdienst te bellen, wanneer je de taal niet goed beheerst. Ook hierbij kan ik helpen.

Wat zou je de inwoners van Waalre mee willen geven?

Trek op tijd aan de bel. Nog voordat er echte problemen zijn. Op het moment dat je de brief krijgt dat je moet terugbetalen. Of op het moment dat je weet dat er iets gaat veranderen in je leven, maar niet weet wat je allemaal moet regelen. Of als je denkt: ik heb iemand nodig die met mij samen kan kijken wat ik allemaal moet doen. Ik hoor vaak terug dat ik rustig overkom, en dat cliënten daar ook rustig van worden. Dat vind ik belangrijk, dat jij de rust weer vindt en het vertrouwen hebt dat je financiën op orde zijn.

Om een afspraak met mij te maken, kun je bellen met Lumens 040-2193300 en kies voor optie 2. Dan bel ik je zo snel mogelijk terug om een afspraak te plannen.

Meer nieuws


Nieuwsarchief

  • Bekijk oudere nieuwsberichten in het webarchief. Via de kalender aan de linkerkant kunt u een andere datum bekijken.
  • Om RSS-feeds te kunnen lezen, heeft u een RSS-reader nodig. Via een RSS-reader kunt u zich dan abonneren op onze feed. U vindt hier ons nieuwsarchief in RSS.