Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO)
De meeste mensen willen zo lang mogelijk in hun vertrouwde omgeving blijven wonen. Soms is daar ondersteuning bij nodig, bijvoorbeeld door ouderdom, een handicap of ziekte. Gelukkig zijn er vaak familieleden, buren of vrienden die een handje willen helpen. Als blijkt dat dit niet lukt, kijkt de gemeente of algemene voorzieningen de oplossing zijn.
Algemene voorzieningen
Algemene voorzieningen zijn voorzieningen waar iedereen, zonder indicatie, gebruik van kan maken. Bijvoorbeeld een schoonmaakdienst, een maaltijdservice of de boodschappendienst van een supermarkt. Als dit niet passend is, kunt u gebruik maken van ondersteuning vanuit de Wmo. Dit zijn maatwerkvoorzieningen.
Maatwerkvoorzieningen
Zijn er geen oplossingen in uw eigen omgeving of andere voorzieningen waar u gebruik van kunt maken? Dan kan de gemeente zorgen voor een maatwerkvoorziening, speciaal voor uw situatie. Dit is geregeld in de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo). Hierbij kunt u denken aan aanpassingen in de woning zoals een traplift, collectief vervoer met een taxibus, een rolstoel of scootmobiel of hulp in het huishouden. Daarnaast kan de gemeente ook begeleiding inzetten via de Wmo.
Zorg in natura of een persoonsgebonden budget
Een voorziening aanvragen kan op twee manieren: via zorg in natura (ZiN) of een persoonsgebonden budget (pgb). Bij zorg in natura (ZiN) heeft de gemeente afspraken gemaakt met verschillende zorgorganisaties. Hieruit kiest u wie de zorg of ondersteuning biedt. De gemeente regelt de administratie, u maakt met de zorgaanbieder afspraken over de manier waarop u zorg of ondersteuning krijgt.
Met een persoongebonden budget (PGB) kunt u zelf zorg regelen. U mag dan zelf kiezen wie u hiervoor inhuurt. Dit kan een professionele kracht zijn, maar ook iemand die u goed kent. U krijgt de vergoeding niet op uw bankrekening. U betaalt de zorgverleners dus niet zelf. U geeft de Sociale Verzekeringsbank (SVB) opdracht om uw zorgverleners te betalen. Meer informatie over het PGB vindt u op de website van de Rijksoverheid en op de website van de Sociale Verzekeringsbank.
Wat kost het?
De gemeente vraagt voor de maatwerkvoorzieningen een eigen bijdrage. U moet dan een deel van de kosten zelf betalen. Er geldt een bedrag van maximaal €20,60 per maand. U krijgt hierover bericht thuis van het Centraal Administratie Kantoor (CAK). Het CAK berekent de eigen bijdrage. Voor meer informatie kunt u terecht op de website van het CAK.
Aanvragen
Wilt u een Wmo-voorziening aanvragen, meldt dit bij het CMD. We bekijken via een huisbezoek (keukentafelgesprek) of u in aanmerking komt en/of er hulp in uw omgeving aanwezig is. De aanvraag voor Wmo-voorziening gaat via het ondertekenen van het gespreksverslag van het huisbezoek.
Aanvragen gehandicaptenparkeerkaart of -plaats
Wilt u een gehandicaptenparkeerkaart of -plaats aanvragen? Dat kan op de pagina's Gehandicaptenparkeerkaart en Gehandicaptenparkeerplaats.
Cliëntondersteuning
Heeft u hulp nodig bij het keukentafelgesprek of de aanvraag van een Wmo-voorziening? Dan is het goed om iemand te vragen om bij het gesprek aanwezig te zijn. Iemand die u vertrouwt en uw situatie goed kent. Maar u heeft ook recht op onafhankelijke en kosteloze cliëntondersteuning. Ook hiervoor kunt u terecht bij het CMD.
Vragen en antwoorden Hulp bij het huishouden
Waarom voert de gemeente veranderingen door in het sociaal domein?
Als gemeente moeten we maatregelen nemen om grip te blijven houden op onze uitgaven in het sociaal domein. Oplopende kosten binnen de Wet maatschappelijk ondersteuning (Wmo), de Jeugdwet, de houdbaarheid van onze zorg, dubbele vergrijzing en gebrek aan personeel in de zorg leiden tot veranderingen in onze zorg en ondersteuning. Ook in de gemeente Waalre blijft goede en betaalbare zorg en ondersteuning het uitgangspunt.
Wat betekent de verandering op het gebied van hulp bij het huishouden voor mij als inwoner?
Indicaties tussen 2-3 uur (126 en 179 minuten)
Indicaties tussen de 2 en <3 uur (125 en 179 minuten) worden zonder onderzoek teruggebracht naar 125 minuten als het gaat om het schoonhouden van de woning. Voor een gelijkvloerse woning hanteren we 95 minuten. Ook voor het verzorgen van de was en het verzorgen van een maaltijd gelden andere normen. Betreffende inwoners ontvangen hierover persoonlijk een brief in de weken na plaatsing van het bericht in de gemeenterubriek van weekblad de Schakel en op de website.
Indicaties van 3 uur en meer (180 minuten en meer)
Deze inwoners ontvangen een brief in de weken na plaatsing van het bericht in de gemeenterubriek van weekblad de Schakel en op de website. Met hen zal in de komende maanden telefonisch contact opgenomen worden om de situatie te bespreken. Aan de hand van dit gesprek wordt bekeken wat nieuwe indicatie gaat zijn.
Wanneer ontvang ik een brief?
Binnen twee weken na het bericht in de Schakel (3 juli) ontvangen inwoners met een HBH indicatie een brief met uitleg over de verdere procedure.
Wanneer word ik gebeld?
Een inwoner wordt gebeld door een Wmo consulent wanneer hij/zij een indicatie van 180 minuten of meer heeft.